Αντίο, Τζιμάκο

Θλίψη στον καλλιτεχνικό και όχι μόνο κόσμο προκαλεί η είδηση του θανάτου του Τζίμη Πανούση, ενός από τους πιο ταλαντούχους και διορατικούς καλλιτέχνες της μεταπολίτευσης. Ο «Τζιμάκος» έφυγε σε ηλικία 64 ετών, καθώς υπέστη το μεσημέρι του Σαββάτου καρδιακό επεισόδιο.

Ο χαρισματικός τραγουδοποιός βρισκόταν στο σπίτι του, όταν υπέστη ανακοπή και μεταφέρθηκε εσπευσμένα με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ στον Ερυθρό Σταυρό. Οι διασώστες και οι γιατροί κατέβαλαν προσπάθειες ανάνηψης όμως η επαναφορά ήταν αδύνατη.

Τζίμης Πανούσης ΕUROKINISSI

Πριν από μερικές εβδομάδες είχε μεταφερθεί εσπευσμένα στο νοσοκομείο γιατί, κατά τη διάρκεια παράστασής του, υπέστη ανακοπή.

Τραγουδιστής, συνθέτης, ηθοποιός, συγγραφέας και ραδιοφωνικός παραγωγός ο Τζίμης Πανούσης θα μείνει στην ιστορία ως μία από τις πιο αιρετικές και, σίγουρα, προκλητικές μορφές της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Κι αν τα τελευταία χρόνια κούρασε και κουράστηκε, η συμβολή του στον χώρο τις τελευταίες δεκαετίες είναι δεδομένη.

Από τα τέλη της δεκαετίας του 1970 με τις Μουσικές Ταξιαρχίες έως και σήμερα υπηρέτησε τη rock μουσική με τον δικό του σατιρικό τρόπο και σημάδεψε με τους στίχους και το χιούμορ του ολόκληρες γενιές ανθρώπων.

Είχε έναν γιο, τον Άρη, και μια κόρη, τη Φωτεινή.

Η σχέση του με τη μουσική και την πρόζα ξεκίνησε από πολύ μικρή ηλικία, ενώ, εκτός από το τραγούδι, είχε ασχοληθεί από νωρίς και με την ηθοποιία. Τη δεκαετία του 1970 συμμετείχε σε έναν καλλιτεχνικό θίασο από τον οποίο αποχώρησε σύντομα για να εργαστεί στην Εθνική Τράπεζα. Αυτό, όπως ανέφερε και ο ίδιος συχνά πυκνά, ήταν μία από τις πιο άσχημες εμπειρίες που βίωσε και τελείωσε σύντομα και… άδοξα.

ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΑΡΑΙΤΗΣΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ:

 

Στα μέσα της δεκαετίας του 1970 σχηματίστηκαν οι Μουσικές Ταξιαρχίες με τον Τζίμη Πανούση στη φωνή και τους Γιάννη Δρόλαπα (ένας από τους καλύτερους Έλληνες κιθαρίστες), Σπύρο Πάζιο (επίσης κιθάρα και synthesizer, έγχορδα) Βαγγέλη Βέκιο (τύμπανα) και Δημήτρη Δασκαλοθανάση (μπάσο).  Μετά και την προσθήκη του Van Svarnas (σαξόφωνο) οι Μουσικές Ταξιαρχίες άρχισαν να πραγματοποιούν ζωντανές εμφανίσεις στην Αθήνα και απέκτησαν σύντομα μεγάλο ρεύμα.

Η κασέτα που κυκλοφόρησαν με τίτλο «Disco Tsoutsouni» έγινε ανάρπαστη στους underground κύκλους, ενώ το 1982 κυκλοφόρησε από την MINOS-EMI ο πρώτος τους δίσκος «Μουσικές Ταξιαρχίες» με ένα από τα πιο χαρακτηριστικά εξώφυλλα.

Ακολούθησαν τα «Αν η γιαγιά μου είχε Ρουλεμάν» και «Hard Core», μία live ηχογράφηση που αποτύπωνε με τον καλύτερο τρόπο τις δυναμικές τους συναυλίες.

Από το 1986 ο «Τζιμάκος» αποφασίσει να ακολουθήσει solo καριέρα και γνωρίζει σημαντική επιτυχία με τον δίσκο «Κάγκελα Παντού».  Η δεκαετία του 1980 κλείνει με άλλους τρεις πολύ καλούς δίσκους τα «Χημεία και Τέρατα», «Δουλειές του Κεφαλιού» και «Ρομπέν των Χαζών», ζωντανή ηχογράφηση Τσικνοπέμπτη στο θρυλικό Ρόδον.

Ο Τζίμης Πανούσης κυκλοφορεί το 1993 το «Vivere Pericolosamente», ενώ στις αρχές του νέου αιώνα, το 2000 επιστρέφει στη δράση και στην επικαιρότητα με το πολύ επιτυχημένο «Με λένε Πόπη», αναθερμαίνοντας, παράλληλα, και την κόντρα του με τον Γιώργο Νταλάρα. Το περιοδικό Μετρό κυκλοφόρησε το 2002 το «Δείγμα Δωρεάν» που περιείχε ακυκλοφόρητα τραγούδια από τις τότε παραστάσεις του, ενώ, το 2009 κυκλοφόρησε κι ένα διπλό CD με την παράσταση «Της πατρίδας μου η σημαία» η οποία είχε προκαλέσει σάλο.

Φωτογραφία αρχείου Eurokinissi

Το 2015 ο «Τζιμάκος» βρίσκει ξανά τον Γιάννη Δρόλαπα και τις Μουσικές Ταξιαρχίες για μία σειρά εμφανίσεων στο Κύτταρο και, την επόμενη χρονιά, στο Gagarin.

Ο «Τζιμάκος» στο… γυαλί και το ραδιόφωνο

Το 1981 ο Τζίμης Πανούσης (μαζί με τις Μουσικές Ταξιαρχίες) πρωταγωνιστεί στη θρυλική ταινία του Νίκου Ζεβρού «Ο Δράκουλας των Εξαρχείων» παρέα με τους Αντώνη Καφετζόπουλου, Κωνσταντίνο Τζούμα, Δημήτρη Πουλικάκο, Βαγγέλη Κοτρώνη, Σάκη Μπουλά και άλλους πολλούς. Είχε συμβάλει και στο σενάριο της ταινίας,  με το φιλμ να αποκτάει σταδιακά μεγάλη σημασία στο ως καλτ φαινόμενο στους εναλλακτικούς κύκλους.

Παράλληλα, ο Τζίμης Πανούσης εμφανίστηκε ως γκεστ σε ταινίες όπως ο Ηνίοχος του Αλέξη Δαμιανού, ο Προστάτης Οικογένειας του Νίκου Περράκη και το Safe Sex των Ρέππα-Παπαθανασίου.

Ο «Τζιμάκος» ασχολήθηκε έντονα και με το ραδιόφωνο με τις εκπομπές του στον Top FM να έχουν μείνει στην ιστορία. Συνεργάστηκε, ακόμη, με τους Κανάλι 15, Ωχ FM, Flash 9.65, 88 μισό Θεσσαλονίκης, ΣΚΑΪ 100.3FM, City FM 99.5.

Το 1995 είχε συμφωνήσει να ξεκινήσει τηλεοπτική εκπομπή με το όνομα «Κορίτσια ο Τζίμης» στην τότε ΕΤ2, ωστόσο αυτή τελικά «κόπηκε». Ο Πανούσης, πάντως, βρέθηκε αρκετές φορές ως καλεσμένος σε διάφορα τηλεοπτικά πλατό με τις εμφανίσεις του να γίνονται πάντα αντικείμενο συζήτησης.

Κυκλοφόρησε και αρκετά βιβλία, βασισμένα κυρίως στις ραδιοφωνικές του εκπομπές, όπως η «Ζάλη των Τάξεων» κ.α.

Δισκογραφία και βιβλία

Σάτιρα, πρόκληση και ταλέντο

Εκείνο που προτάσσουν οι περισσότεροι είναι το σατιρικό περιεχόμενο των τραγουδιών του και οι προκλητικές σεξουαλικές εκφράσεις που χρησιμοποιούσε, όμως οι στίχοι του Τζίμη Πανούση είχαν πάντα μία βαθύτερη κοινωνική και πολιτική κριτική. Με μία εξαιρετική φωνή, αλλά και μουσική αντίληψη (αν και αυτοδίδακτος) δεν δίστασε να συνδυάσει διαφορετικές μορφές μουσικής στις συνθέσεις του.

Προερχόμενος από τον χώρο της Αριστεράς έβαζε πάντα στο στόχαστρο την εποχή ΠΑΣΟΚ και την άνοδο του μικροαστισμού στην Ελλάδας και τη Δεξιά παράταξη, εκτόξευε πυρά κατά της Εκκλησίας, ενώ ασκούσε, πάντα, σφοδρή κριτική στο ΚΚΕ, αλλά και την Αριστερά γενικότερα. Τα μνημονιακά χρόνια από την κριτική του δεν ξέφυγε ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ και τα υπόλοιπα κόμματα εντός και εκτός Βουλής.

Ο «ακατονόμαστος» και οι διάφορες νομικές περιπέτειες

Δεν ήταν λίγες οι φορές που τα τραγούδια και οι παραστάσεις του τον έφεραν στο επίκεντρο της κριτικής, ενώ πυροδότησαν συγκρούσεις με άλλους καλλιτέχνες.

Γνωστή σε όλους είναι η κόντρα του με τον Γιώργο Νταλάρα, στον οποίο ασκούσε σφοδρή κριτική για τις μεγάλες συναυλίες που πραγματοποιούσε παλαιότερα εντός και εκτός Ελλάδας, κυρίως για το θέμα της Κύπρου. Ο γνωστός μουσικοσυνθέτης κινήθηκε δικαστικά εναντίον του και τον μήνυσε, το 1987, για συκοφαντική δυσφήμηση.  Στη συνέχεια η υπόθεση πήρε διαφορετική τροπή με τον Γιώργο Νταλάρα να απαιτεί να σταματήσει ο Πανούσης να χρησιμοποιεί το όνομα, τη φωνή και την εικόνα του στις παραστάσεις του και κάπως έτσι εμφανίστηκε ο «ακατονόμαστος».

Εκτός από τα πολλά επεισόδια της κόντρας με τον Νταλάρα ο Τζίμης Πανούσης βρέθηκε αντιμέτωπος με τη δικαιοσύνη και άλλες φορές.

Στιγμιότυπο από τις δικαστικές περιπέτειες | Φωτογραφία αρχείου Eurokinissi

Από τα πρώτα χρόνια της καριέρας του και μέχρι να καταργηθεί ο νόμος περί λογοκρισίας οι δίσκοι των Μουσικών Ταξιαρχιών λογοκρίνονταν συστηματικά, ενώ, αργότερα στον δίσκο «Δουλειές του Κεφαλιού» είχε κατηγορηθεί για περιύβριση εθνικού συμβόλου. Στο εξώφυλλο εικονιζόταν ο ίδιος να ανοίγει τρύπες σε ελληνικές σημαίες. Τα… προβλήματά του με το… εθνικό σύμβολο επανήλθαν και το 2000 όταν για τις ανάγκες της παράστασης «Της Πατρίδας μου η σημαία» κυκλοφόρησαν αφίσες με την ελληνική σημαία που αντί για τον σταυρό είχαν ένα σφυροδρέπανο.

Στιγμιότυπο από τις δικαστικές περιπέτειες | Φωτογραφία αρχείου Eurokinissi

Καυστικός πάντα απέναντι στην Εκκλησία ο «Τζιμάκος» κατηγορήθηκε για καθύβριση θρησκεύματος όταν έκανε φωτογράφιση ντυμένος αρχιεπίσκοπος να δαγκώνει ένα μήλο και κρατώντας την κιθάρα του. Ήταν η εποχή της πρωτοκαθεδρίας του Αρχιεπίσκοπου Χριστόδουλου.

Το 2005 είχε καταδικαστεί από το πρωτοδικείο Πάτρας για εξύβριση αστυνομικού, καθώς σε μία από τις αγαπημένες τηλεφωνικές του φάρσες κατά τη διάρκεια παράστασης πήρε τηλέφωνο έναν συνταξιούχο αστυνομικό.

(ΠΗΓΗ : ΕΦΗΜ. ΕΦΣΥΝ http://www.efsyn.gr/arthro/antio-tzimako)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *