Νίκος Ράπτης:Πληρώναμε για υγειονομικό υλικό 272 εκατ ευρώ όταν για τους εργολάβους πληρώναμε 413 εκατ. ευρώ

O νομικός σύμβουλος του αναπλ. υπουργού Υγείας Παύλου Πολάκη, ο Νίκος Ράπτης, στο ραδιόφωνο «News 247″μιλά και εξηγεί την πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, σχετικά με τις ατομικές συμβάσεις των εργαζομένων στην καθαριότητα και την φύλαξη των Δημόσιων Νοσοκομείων.

  • Η απόφαση αυτή αφορά πολλούς εργαζόμενους;

H απόφαση αφορά πάρα πολλούς εργαζόμενους και όλα τα νοσοκομεία και μάλιστα όχι μόνο για την Ελλάδα, έχει πανευρωπαϊκό αντίκτυπο.

Σύντομο ιστορικό:

Tο 1998 με νομοθετική ρύθμιση αποφασίστηκε ότι θα γίνει η εκχώρηση στους εργολάβους των συγκεκριμένων τομέων, καθαριότητας, ασφάλειας και εστίασης, με την προυπόθεση ότι η δαπάνη προς αυτούς δεν θα υπερβαίνει το μισθοδοτικό κόστος των αντίστοιχων δημόσιων υπαλλήλων στα νοσοκομεία, εάν είχαμε.

Το 2001 αυτός ο περιορισμός καταργήθηκε. Το αποτέλεσμα ήταν ότι η δαπάνη της εξωτερικής ανάθεσης σε εργολάβους προσέγγισε σχεδόν τη φαρμακευτική δαπάνη. Δηλαδή, έφτασε 413 εκατομμύρια ευρώ, έναντι 467 εκατ.ευρώ που ήταν η φαρμακευτική δαπάνη.

Από τα 413 εκατ ευρώ, η δαπάνη για ασφάλεια και φύλαξη ήταν 10,5 εκατ. ευρώ, για καθαριότητα 80 εκατ. ευρώ και για εστίαση 12 εκατ. ευρώ. Τεράστια ποσά που τα καταναλώναμε ουσιαστικά για να πληρώνουμε εργολάβους, οι οποίοι απλά έφερναν προσωπικό μέσα στα νοσοκομεία.

Οι εργολάβοι ήταν εταιρείες που έφερναν προσωπικό μέσα στα νοσοκομεία για να παρέχουν υπηρεσίες στο κράτος για αντίστοιχες οργανικές θέσεις, δηλαδή για προσωπικό που ήταν μόνιμο και το είχαμε στα νοσοκομεία και παρείχαν ήδη υπηρεσίες, κάποτε…

Δεν ήταν μόνο αυτό, παράλληλα από το 2009 με εκθέσεις της ΓΣΕΕ και της ΑΔΕΔΥ διαπιστώθηκε ότι αυτοί οι εργαζόμενοι των εργολάβων, εργάζονταν σε καθεστώς εργασιακής ανασφάλειας, με πολύ χαμηλό κόστος.

Το 2016, από το Υπουργείο Υγείας, ξεκίνησε μια νομοθετική ρύθμιση μετά από αντιδικία που είχαμε με τους εργολάβους στο ΣτΕ, όπου είπαμε ότι τα νοσοκομεία έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν κάτι διαφορετικό, δηλαδή να πάνε σε ατομικές συμβάσεις εργασίας και όχι να αναθέτουν σε εργολάβους.

Τις αποφάσεις μας τις προσέβαλαν δικαστικά οι εργολάβοι, πήγαν στο ΣτΕ και το ΣτΕ έκανε ερώτημα προς το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Το ερώτημα ήταν: εάν με βάση το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, περιορίζεται ή δεν δίνεται η δυνατότητα αυτή που έχει ένα κράτος- μέλος να επιλέξει αντί να αναθέσει αρμοδιότητες σε  εξωτερικούς συνεργάτες να τις αναθέσει σε απλούς εργαζόμενους.

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο απάντησε ότι το Ευρωπαϊκό Δίκαιο δεν παρεμποδίζει κάτι τέτοιο και ότι αυτή η επιλογή αποτελεί την διακριτική ευχέρεια που έχει το κάθε κράτος να επιλέξει το μέσο που θα ικανοποιεί τις ανάγκες του.

Αυτό είναι που έχει την μεγαλύτερη σημασία στην απόφαση, είναι συγκλονιστική απόφαση γιατί έτσι αντιμετωπίζονται πλέον οι στρεβλώσεις που είχαμε από το 1998 και για 20 χρόνια.

  • Ήταν φαινόμενο επιδημίας η κατάσταση με τους εργολάβους και το ενοικιαζόμενο προσωπικό….

Προφανώς, εμείς από το υπουργείο το βιώσαμε με τον πιο οδυνηρό τρόπο αυτό.

  • Ποιος κέρδιζε και ποιος έχανε από τους εργολάβους;

Αυτοί που έχαναν αρχικά ήταν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι. Όταν μιλάμε για εργαζόμενους χαμηλού κόστους, πχ , κάποια στιγμή δέχθηκα μια εργαζόμενη καθαριότητας και όταν τη ρώτησα τι μισθό έχει, μου είπε ένα πολύ μικρό ποσό που ήταν πολύ κάτω από την Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και ότι ζούσε σε συνθήκες εκφοβισμού. Αυτό ήταν ένα φαινόμενο σε πάρα πολλά νοσοκομεία και σε πάρα πολλούς δημόσιους φορείς.

Ο επόμενος που έχανε, λόγω κόστους, ήταν το κράτος και ο μόνος που κέρδιζε ήταν ο εργολάβος.

Τώρα με αυτή την απόφαση συνεπάγονται τα εξής:

Eξοικονόμηση δημοσιονομικού οφέλους για το κράτος

Εργαζόμενους με σαφώς καλύτερη αμοιβή και χωρίς φόβο

  • Επιπτώσεις στους ασθενείς, αλλάζει κάτι αυτή η απόφαση;

O τρόπος πρόσληψής τους βασίζεται κυρίως στην εργασιακή τους εμπειρία, δηλαδή πρόκειται για ανθρώπους που δούλευαν μέσα σε χώρους υγειονομικής φροντίδας πολλά χρόνια. Πρόκειται για ανθρώπους που ξέρουν πως να διαχειρίζονται νοσοκομειακά απόβλητα. Έχουμε οργανώσει και προγράμματα επιμόρφωσης, μάλιστα, και μέσα στο υπουργείο για να εκπαιδευτούν σε ότι κριθεί αναγκαίο.

Είναι άνθρωποι που έχουν δώσει το αίμα τους για την Υγεία, γιατί εργάζονται πολλά χρόνια στο χώρο αυτό και είναι το καλύτερο δυνατό που θα μπορούσαμε να έχουμε στα νοσοκομεία

Το αποτύπωμα για τους ασθενείς είναι θετικό σε κάθε περίπτωση.

  • Τι σημαίνει για κάθε διοίκηση; H κάθε διοίκηση θα μπορεί να αποφασίζει ποιους θα προσλαμβάνει;

Αυτή τη στιγμή έχουμε 110 νοσοκομεία και στα 70 έχουν ενεργοποιηθεί οι ατομικές συμβάσεις σε διάφορους τομείς. Τα υπόλοιπα 40 είναι σε διαδικασία ΑΣΕΠ και θα περιμένουμε να ξεμπλοκάρουν ώστε οι διοικήσεις να μπορέσουν να κάνουν τη δουλειά τους.

  • Θα είναι η κυρίαρχη πολιτική αυτή ή είναι στην δυνητική ευχέρεια του νοσοκομείου;

Είναι κυρίαρχη πολιτική.

  • Έχει πέσει μια σιωπή στα ΜΜΕ και δεν ακούγεται τίποτα.

Είναι πραγματικά περίεργο που δεν ακούγεται καθόλου…Πληρώναμε για υγειονομικό υλικό 272 εκατ ευρώ όταν για τους εργολάβους πληρώναμε 413 εκατ. ευρώ. 

Σε κάθε περίπτωση, στο υπουργείο Υγείας μας ενδιαφέρουν οι άνθρωποι, πάνω από το δημοσιονομικό αποτύπωμα

(ΠΗΓΗ :  https://thefact.gr/2018/10/29/nikos-rapths-ygeionomiko-yliko/?fbclid=IwAR0hVCwhpJhgcLYRo-ciA8Ru-E4j8dnDuhqhktwZo0R3Bmb6esO5gEgUb8c   )