Ο «εφιάλτης» του GDPR μόλις ξεκίνησε…

Τα πρώτα βήματά του κάνει ο νέος κανονισμός προστασίας προσωπικών δεδομένων (GDPR) προκαλώντας «πονοκέφαλο» για τις εταιρείες αλλά και τους χρήστες. Αποδέκτες των πρώτων επίσημων καταγγελιών για μη συμμόρφωση με το νέο κανονισμό έγιναν το Facebook και η Google ανήμερα της εφαρμογής του νόμου που τέθηκε σε ισχύ σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Πρόκειται για τέσσερις καταγγελίες που σχετίζονται με το Facebook, το Instagram, το WhatsApp και το λειτουργικό σύστημα Android της Google.

Ο ευρωπαϊκός οργανισμός δικαιωμάτων των καταναλωτών (Noyb) υποστηρίζει ότι οι εταιρείες έχουν αναγκάσει τους χρήστες να συμφωνήσουν στους νέους όρους, παραβιάζοντας το νόμο.

Ο Max Schrems, πρόεδρος του Noyb, δήλωσε πως «το Facebook έχει μπλοκάρει λογαριασμούς χρηστών που δεν έχουν δώσει τη συγκατάθεσή τους» προσθέτοντας πως «η μοναδική επιλογή που δόθηκε στους χρήστες αυτούς ήταν να πατήσουν το ”κουμπί συμφωνώ” που επί της ουσίας δεν αποτελεί μια ελεύθερη επιλογή».

Εάν οι καταγγελίες γίνουν δεκτές θα οδηγήσουν σε πρόστιμα αρκετών δισεκατομμυρίων ευρώ για κάθε εταιρεία, σημειώνει ο βρετανικός Guardian.

Οι καταγγελίες, που κατατέθηκαν για λογαριασμό ανώνυμων χρηστών στάλθηκαν στο ιρλανδικό αρχηγείο του Facebook και στην έδρα της Google στην Καλιφόρνια.

Αντίδραση της Google και του Facebook

Με αφορμή τις καταγγελίες η Google τόνισε τη δέσμευσή της έναντι του γενικού κανονισμού της ΕΕ για την προστασία των δεδομένων, εξηγώντας πως κατά τους τελευταίους 18 μήνες «έχουμε λάβει μέτρα για την ενημέρωση των πολιτικών και των διαδικασιών μας ώστε να παρέχουμε στους χρήστες διαφάνεια και έλεγχο των δεδομένων στην ΕΕ».

Ο επικεφαλής της υπηρεσίας προστασίας προσωπικών δεδομένων του Facebook, Erin Egan, μιλώντας στον Guardian τόνισε πως η εταιρεία τηρεί τις απαιτήσεις του GDPR και πως έχει καταστήσει σαφείς τις πολιτικές«για ευκολότερη εύρεση των ρυθμίσεων απορρήτου και την εισαγωγή καλύτερων εργαλείων» προκειμένου οι χρήστες «να κατεβάζουν και να διαγράφουν τις πληροφορίες τους».

Εκπρόσωπος της Noyb εμφανίστηκε πεπεισμένος ότι «οι πρώτες καταγγελίες θα προκαλέσουν άμεση αντίδραση από τον μηχανισμό εποπτείας για την προστασία δεδομένων της ΕΕ» και ότι «οι αρμόδιες εποπτικές αρχές θα διεξαγάγουν μια διεξοδική και εις βάθος διερεύνηση των ιδιαίτερων περιστάσεων των καταγγελιών».

Ο κανονισμός και οι αναταράξεις

Την εκτίμηση ότι ο Κανονισμός Γενικής Προστασίας Δεδομένων της ΕΕ θα οδηγήσει σε αλματώδη αύξηση των αιτήσεων αποζημίωσης για υπεξαίρεση δεδομένων διατύπωσε η AIG Europe μέσω μελέτης που δημοσίευσε.

Aμερικανικές ιστοσελίδες, πρώτη ημέρα εφαρμογής του κανονισμού, προτίμησαν να αποκλείσουν την πρόσβαση στους ευρωπαίους χρήστες αναρτώντας στις ιστοσελίδες τους μήνυμα με το οποίο αναφέρουν ότι προτίθενται να εναρμονιστούν μελλοντικά με το νόμο περί απορρήτου.

→ Ο GDPR, που εγκρίθηκε τον Απρίλιο του 2016 με στόχο να δοθεί στους πολίτες της Ε.Ε. ο έλεγχος των προσωπικών τους δεδομένων, αλλάζει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο επιχειρήσεις και οργανισμοί συλλέγουν, επεξεργάζονται και διαχειρίζονται προσωπικά δεδομένα κάθε μορφής.

→ Ο κανονισμός καθορίζει σε ποιες περιπτώσεις επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται, αποθηκεύονται, διαγράφονται, μεταβιβάζονται και εν γένει επεξεργάζονται τα προσωπικά μας δεδομένα και κυρίως, με ποιον τρόπο μπορούμε να τα προστατεύουμε.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *