Φοροελαφρύνσεις γιοκ…

Τα μαζεύει η κυβέρνηση για τις φοροελαφρύνσεις που σχεδίαζε,αφού η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, του τέλους επιτηδεύματος και των τεκμηρίων, η μείωση των φορολογικών συντελεστών για φυσικά πρόσωπα και η μείωση του ΦΠΑ μετατίθενται για το… άγνωστο μέλλον. 

Σύμφωνα με πηγές της Κομισιόν στην Αθήνα που έχουν γνώση των επαφών του υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα με τους υπόλοιπους υπουργούς-μέλη του Eurogroup οι προθέσεις της κυβέρνησης της ΝΔ «παγώνουν», αφενός διότι δεν έχει πείσει πώς θα καλυφθεί το δημοσιονομικό κενό ύψους 2,5 δισ. ευρώ που δημιουργείται για τον προϋπολογισμό του 2020, αφετέρου διότι οι όποιες διαπραγματεύσεις δεν έχουν κανένα νόημα, αφού ο αρμόδιος επίτροπος για τα οικονομικά, που σήμερα είναι ο Πιερ Μοσκοβισί, πρόκειται να αλλάξει από 1η Νοεμβρίου. Υπό αυτά τα δεδομένα, όπως σχολιάζουν οι ίδιες πηγές, η κυβέρνηση μπορεί να ασχολείται με ασκήσεις επί χάρτου υποσχόμενη φοροελαφρύνσεις ή να δηλώνει ότι θα βρει εύηκοα ώτα στις Βρυξέλλες για τη μείωση του στόχου 3,5% του πρωτογενούς πλεονάσματος σε 2,5%. Ακόμη και το EuroWorking Group, που πρόκειται να συνεδριάσει στις 5 Σεπτεμβρίου, ή το Eurogroup, που πρόκειται να ακολουθήσει μία εβδομάδα μετά, στις 13 Σεπτεμβρίου, δεν πρόκειται να λάβει καμία απόφαση επί των… ονείρων που κάνει η κυβέρνηση και το οικονομικό επιτελείο, ζητώντας το αντίθετο: να συντάξει τον προϋπολογισμό του 2020 με βάση το υπαρκτό σχέδιο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5%.

Ενόχληση Κομισιόν

Οπως μεταφέρουν οι ίδιες πηγές στην Κομισιόν, αξιωματούχοι στις Βρυξέλλες έδειξαν να ενοχλούνται ακόμη και για τη μονομερή απόφαση της κυβέρνησης να μειώσει τον ΕΝΦΙΑ μεσοσταθμικά 22%, διακυβεύοντας τα σίγουρα έσοδα από την είσπραξή του, αφού έχει κοστολογηθεί εκροή για τον προϋπολογισμό ύψους 200 εκατ. ευρώ.

Αυτό σημαίνει ότι μέτρα που έχουν εκστομιστεί ως… φωτοβολίδες και χάριν εντυπώσεων, όχι από τον υπουργό Οικονομικών αλλά από τον Στέλιο Πέτσα, κυβερνητικό εκπρόσωπο της κυβέρνησης, προκαλούν την ενόχληση της Κομισιόν.

Πάντως, πηγές στο υπουργείο Οικονομικών ανέφεραν στο Documento ότι στο φορολογικό νομοσχέδιο που θα φέρει η κυβέρνηση στο τέλος Αυγούστου το μόνο μέτρο που θα αφορά μείωση είναι αυτό των φορολογικών συντελεστών των επιχειρήσεων.

Επίσης θα προβλέπονται και άλλα ανώδυνα μέτρα, όπως:

-Η αναστολή του φόρου επί του κέρδους στις αγοραπωλησίες ακινήτων (φόρος υπεραξίας) για τρία χρόνια και η επανεξέτασή του από μηδενική βάση τον τέταρτο χρόνο.

-Η αναστολή του ΦΠΑ στην οικοδομική δραστηριότητα για τρία χρόνια.

-Η σταδιακή καθιέρωση υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης μεταξύ των επιχειρήσεων (B2B).

-Η υιοθέτηση συστήματος ηλεκτρονικής παρακολούθησης των διακινούμενων φορτίων. Και

-Η υποχρεωτική καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης για τους προμηθευτές του δημοσίου και της τοπικής αυτοδιοίκησης (B2G).

Τεκμηρίων… συνέχεια

Σημειώνεται ότι για τους δανειστές ο μηχανισμός των τεκμηρίων (τεκμαρτές δαπάνες διαβίωσης ή δαπάνες απόκτησης των περιουσιακών στοιχείων), όσο κι αν ήταν άδικο μέτρο μέσα στην κρίση, θεωρείται εξαιρετικά αποτελεσματικός, όταν μάλιστα δεν υπάρχει κάτι άλλο για να τον αντικαταστήσει.

Που σημαίνει ότι τα τεκμήρια θα συνεχίσουν να βαρύνουν τους φορολογούμενους τουλάχιστον μέχρι το 2022 και θα αποτελούν το εργαλείο για τον εντοπισμό αποκρυβείσας φορολογητέας ύλης. Για όσους δηλαδή διάγουν πολυτελή βίο με βίλες, πισίνες, σκάφη αναψυχής και πολυτελή τζιπ ενώ δηλώνουν πενιχρά εισοδήματα στη φορολογική τους δήλωση. Πέρυσι στα δίχτυα των τεκμηρίων έπεσαν 1,9 εκατ. φορολογούμενοι, οι οποίοι φορολογήθηκαν για εισοδήματα κατά 6,7 δισ. ευρώ μεγαλύτερα. Ο δε πρόσθετος φόρος που κλήθηκαν να πληρώσουν ανήλθε στα 150 εκατ. ευρώ.

Η αδικία του συστήματος των τεκμηρίων έγκειται, σύμφωνα με τον Β. Καμπάνη, πρόεδρο της Ομοσπονδίας Φοροτεχνικών Ελλάδος, στο ότι όσοι βρέθηκαν άνεργοι ή υπέστησαν σημαντική μισθολογική μείωση μέσα στην κρίση καλούνταν να καλύψουν τεκμαρτές δαπάνες διαβίωσης και φορολογούνταν υποχρεωτικά βάσει αυτών.

Για παράδειγμα, απειλούν χιλιάδες φορολογουμένους που προχωρούν στην αγορά καινούργιου ή μεταχειρισμένου αυτοκινήτου. Και αυτό γιατί στο τεκμήριο διαβίωσης, το οποίο προσδιορίζεται ανάλογα με τα κυβικά εκατοστά και την παλαιότητα του αυτοκινήτου, έρχεται να προστεθεί και το ποσό που διέθεσε ο φορολογούμενος για να αποκτήσει το ΙΧ, το οποίο αποτελεί τεκμήριο απόκτησης περιουσιακού στοιχείου, ανεβάζοντας το συνολικό ύψος του τεκμαρτού εισοδήματος. Εάν μάλιστα το αυτοκίνητο είναι μεγάλου κυβισμού, 1.929 κ.ε. και άνω, τότε ο ιδιοκτήτης του καλείται να πληρώσει και φόρο πολυτελούς διαβίωσης.

Χαρακτηριστικά, φορολογούμενος αγόρασε στις 10 Ιανουαρίου 2017 αυτοκίνητο 1.400 κυβικών ηλικίας τεσσάρων ετών στην τιμή των 8.800 ευρώ. Το τεκμήριο διαβίωσης ανέρχεται σε 5.200 ευρώ, ενώ το ποσό των 8.800 ευρώ αποτελεί τεκμήριο απόκτησης περιουσιακού στοιχείου. Ετσι, το συνολικό τεκμαρτό ανέρχεται σε 14.000 ευρώ, ποσό στο οποίο όταν προστεθεί το ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης, που ανέρχεται σε 3.000 ευρώ για τον άγαμο και σε 5.000 ευρώ για τον έγγαμο, και το τεκμήριο της κατοικίας, φουσκώνει ακόμη περισσότερο. Στην περίπτωση που το συνολικό δηλωθέν εισόδημα του φορολογουμένου είναι μικρότερο από το συνολικό τεκμαρτό εισόδημα, το οποίο θα έχει προσδιοριστεί από το άθροισμα των τεκμηρίων διαβίωσης και απόκτησης περιουσιακών στοιχείων, τότε θα κληθεί να πληρώσει πρόσθετους φόρους για εισοδήματα που ποτέ δεν είχε.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ το 2018:

-697.290 μισθωτοί αναγκάστηκαν να πληρώσουν υψηλότερους φόρους, καθώς τα εισοδήματα που δήλωσαν δεν κάλυπταν τα τεκμήρια διαβίωσης.

-515.509 συνταξιούχοι είδαν τα εισοδήματά τους να αυξάνονται λόγω τεκμηρίων κατά 1,5 δισ. ευρώ, πληρώνοντας έτσι τους αναλογούντες φόρους.

-394.461 εισοδηματίες φορολογήθηκαν για εισοδήματα μεγαλύτερα κατά 1,97 δισ. ευρώ.

-206.340 ελεύθεροι επαγγελματίες πλήρωσαν επιπλέον φόρους για εισοδήματα 917 εκατ. ευρώ.

(ΠΗΓΗ : https://www.documentonews.gr/article/foroelafrynseis-giok  )